Monday 4 September 2017

Ets Trading System Review


Följ TheTickTrader ETS Blog via RSS iTunes Podcast ETS YouTube Channel ETS Facebook Page. Jag har varit en daghandlare i över 15 år 2007 kom jag först online och sålde min Tick Trader Day Trading Course Det var en sådan framgång att vi var tvungna att begränsa Antalet studenter och slutar slutligen sin försäljning till allmänheten under 2012. Power Trading System är den sista kursen som du någonsin kommer att köpa, och den bästa dagskursutbildningen du någonsin kommer att få. ETS Power Trading System. We är glada att Introducera det nya ETS Power Trading System som förts till dig av David Marsh, grundare av Traders Education och Tick Trader Course. ETS Power Trading System är en handelsmetodik som är utformad för att handla flera kontrakt och två eller flera marknader för potentiella vinster från 100 - 750 per kontrakt per dag. ETS Power Trading System har faktiskt några komponenter i det ursprungliga Tick Trader-systemet och alla avancerade tekniker som lärde sig till tidigare Tick Trader-studenter - det bästa av båda världarna. ET S Power Trading System kommer att erbjudas i olika format för att matcha studentens framsteg, önskemål och scheman. Kursen kommer alltid att vara online med videoinnehåll. Studenten ska planera på 2 till 4 veckors övning innan man genomför ett av dessa alternativ. Med David Marsh och personal som hålls ungefär var 6: e vecka. I en levande klassrumsmiljö med David och hans toppinstruktörer. En-i-ett med David i Jacksonville, FL - endast tillgänglig för ett fåtal. Två nya program finns tillgängliga Som förbättringar till ETS Power Trading System. Avancerad PTS-indikator som avbildar Power Trade Set-ups. Advanced PTS Trader - som automatiserar handeln med dessa nya setups. Kontrollera vår ETS Blog för dagliga tradingresultat. Om du vill att vi Hålla dig uppdaterad med mer information när den utvecklas, var god fyll i detta formulär. Emini Trading Ordlista Wall Street Journal Online Chicago Mercantile Exchange Standard Dålig s Sekretesspolicy Kontakt Site Map Copyright 2007 - Traders Education LLC Tick Trader Day Trading Course Patentpending Small Business Website Design av Xisle Graphix. DISCLAIMER Marknadsföring av futures och optioner innebär stor risk för förlust och är inte lämplig för alla investerare Värderingen av terminer och optioner kan fluktuera och, som en Resultatet kan kunderna förlora mer än sin ursprungliga investering. Effekten av säsongs - och geopolitiska händelser är redan inräknad till marknadspriser. Den höga hävda karaktären av terminshandel innebär att små marknadsrörelser kommer att ha stor inverkan på ditt handelskonto och det kan fungera mot dig Vilket leder till stora förluster eller kan fungera för dig vilket leder till stora vinster Om marknaden rör sig mot dig kan du uppnå en total förlust som är större än det belopp som du har deponerat i ditt konto. Du ansvarar för alla risker och ekonomiska resurser du använder Och för det valda handelssystemet bör du inte delta i handel om du inte helt förstår arten av de transaktioner du går in på In i och omfattningen av din exponering för förlust Om du inte fullt ut förstår dessa risker måste du söka oberoende råd från din finansiella rådgivare. Alla handelsstrategier används på egen risk. Denna programvara bör inte åberopas som råd eller tolkas som rekommendationer av Någon form Det är ditt ansvar att bekräfta och bestämma vilka branscher att göra handel endast med riskkapital som handlar om pengar som om de förloras inte kommer att påverka din livsstil och din förmåga att uppfylla dina ekonomiska skyldigheter. Av framtida prestationer. Under inga omständigheter ska innehållet i denna korrespondens tolkas som ett uttryckligt eller underförstått löfte, garanti eller implikation från Traders Education LLC som du kommer att dra nytta av eller att förluster kan eller kommer att begränsas på vilket sätt som helst Traders Education LLC är inte Ansvarig för eventuella förluster som uppkommit till följd av att använda någon av våra handelsstrategier och programvara. AutoTrader ska aldrig lämnas obevakad På grund av risken för händelser utanför din kontroll, till exempel dator eller datafel, strömavbrott, positionsfel och nätverksproblem. Förlustbegränsande strategier som stop-loss-order kan inte vara effektiva eftersom marknadsförhållanden eller tekniska problem kan göra det Omöjligt att genomföra sådana order På samma sätt kan strategier som använder kombinationer av optioner och eller framtidspositioner som spridning eller övergripande handel vara lika riskabla som enkla långa och korta positioner. Informationen som tillhandahålls i denna korrespondens är endast avsedd för informationsändamål och erhålls från källor som tros Att vara tillförlitlig Information är på ingen sätt garanterad Ingen garanti för något slag är underförstådd eller möjligt när prognoser för framtida förhållanden försök. Kör av Ninja Trader Dölja den här rutan. Frågor och svar på förslaget om att revidera EU: s emissionshandelssystem EU ETS. Bryssel den 15 juli 2015. Se även Press release Transforming Europe s energisystem - kommissionens energipaket sommarpaket Åldern leder vägen 15 juli 2015.1 Varför har kommissionen föreslagit idag en översyn av EU: s ETS. Europeiska kommissionen har lagt fram ett lagstiftningsförslag om att revidera ETS: s utsläppshandelssystem i enlighet med 2030: s klimat - och energipolitiska ramverk som EU: s ledare har kommit överens om I oktober 2014 Förslaget är en integrerad del av arbetet med att uppnå en motståndskraftig energiförening med en framåtblickande klimatpolitik som är en topp politisk prioritering i Juncker-kommissionen, som inleddes i februari 2015. Detta är det första steget att leverera på EU: s Målet att minska utsläppen av växthusgaser med minst 40 inhemska fram till 2030 som en del av sitt bidrag till den nya globala klimatavtalet som antas i Paris i december. Detta förslag skickar ett starkt budskap till det internationella samfundet vid ett kritiskt ögonblick när andra stora aktörer Som G7 och Kina har också visat sin fasta beslutsamhet. EU: s ETS är den största kolmarknaden i världen I dag s förslag syftar till att säkerställa att EU: s utsläppsrätter Hörnstenen i EU: s klimatpolitik är fortfarande det mest effektiva sättet att minska utsläppen under det kommande årtiondet. Det kan därigenom bygga på erfarenheterna från företag och myndigheter från det första decenniet av genomförandet. EU: s emissionshandelsprogram bör fortsätta att inspirera andra internationella partners, t. ex. Som Kina, att använda kol prissättning som en kostnadseffektiv förare för en gradvis men hållbar decarbonisation av sina ekonomier till förmån för framtida generationer. En otrolig klimatåtgärd skapar affärsmöjligheter och öppnar nya marknader för koldioxidsnål teknik Dagens förslag bekräftar att Klimatåtgärder och konkurrenskraft gå hand i hand Det reviderade EU-systemet för utsläppsrätter kommer att ge starkare incitament till innovation och fortsätta att se till att de europeiska industrier fortsätter att vara konkurrenskraftiga på internationella marknader. Ytterligare medel från EU: s utsläppsrätter ges för första koldioxidinnovation för första gången också för energi - intensiv industri och modernisering av energisystemen i lägre in Kommande medlemsstater Detta kommer att ytterligare stimulera upptagandet av förnybara energikällor och annan koldioxidsnål och energieffektiv teknik som tillsammans med avkolning utgör ytterligare nyckelmål för energifunionen. Slutligen kommer ett reviderat EU-system för utsläppsrätter baserad på den nyligen överenskomna stabilitetsreserven för marknaden att Förstärka den interna energimarknadens funktion och ge bättre långsiktiga prissignaler för investeringar I dag s EU-ETS-förslag kommer därför att bidra till en bättre fungerande europeisk elmarknad som är det bästa sättet att se till att el kan levereras till privata konsumenter och Industrier på det mest kostnadseffektiva sättet.2 Hur kommer översynen att gynna EU-medborgare, industrin och medlemsstaterna. Den föreslagna översynen ger flera miljömässiga och ekonomiska fördelar. Det kommer att bidra till att hantera klimatförändringen genom att öka takten i EU: s ansträngningar att minska utsläppen av växthusgaser Klipputsläpp minskar också luftföroreningar, till gagn för medborgarnas hälsa Dessutom gör det Europa är mindre beroende av importerade fossila bränslen. Detta förslag förespråkar ett starkare och bättre fungerande EU-system för utsläppsrätter som hjälper till att sätta EU på rätt väg mot en koldioxidsnål ekonomi. Det ger stora möjligheter för näringslivet att utveckla och dra nytta av ny teknik och marknader, Stöder innovation och bidrar till att skapa nya möjligheter till jobb och tillväxt. Förslaget stöder också övergången till koldioxidutsläpp genom att tillhandahålla mer medel för att möta investeringsbehoven i låginkomstmedlemmarna. Samtidigt erkänner kommissionen att det kan finnas risker för vissa Företag som utsätts för internationell konkurrens så länge som det inte görs några jämförbara klimatförfaranden i andra stora ekonomier. Därför innehåller förslaget även skydd för den internationella konkurrenskraften i EU: s energiintensiva industrier. Viktigt inriktas på att minska de administrativa bördorna Enligt förslaget är medlemsstaterna Kommer fortsätta att kunna utesluta små emitterar från EU ETS, inc Luding små och medelstora företag med låga utsläpp, så länge de är föremål för likvärdiga åtgärder.3 Hur bidrar EU: s ETS-revision till internationella klimatinsatser. EU: s utsläppsminskningar kommer att vara ett viktigt bidrag till den internationella ansträngningen att begränsa det globala Genomsnittlig temperaturökning till under 2 C jämfört med preindustriella nivåer. Det ekonomiövergripande minst 40 målet illustrerar EU: s fortsatta engagemang för att säkra en ambitiös global klimatöverenskommelse med juridiskt bindande åtaganden från alla parter i Paris i december i dag s förslag fortsätter Denna insats genom att presentera det första av de viktigaste stegen för att leverera på detta ambitiösa utsläppsminskningsmål. De beslut som antas i Paris förväntas mobilisera klimatfinansiering, tekniköverföring och kapacitetsuppbyggnad för berättigade parter, särskilt de som har de minsta möjligheterna. Offentlig sektor Klimatfinansieringen fortsätter att spela en viktig roll när det gäller att mobilisera resurser efter 202 0 I avvaktan på dessa beslut uppmanas dagens förslag att medlemsstaterna ska använda en del av sina inkomster från EU: s ETS-auktion för att finansiera klimatåtgärder i länder utanför EU, bland annat för att anpassa sig till klimatpåverkan. Det kommer att vara medlem Stater att avsätta en del av dessa intäkter från systemet för utsläppshandel för att stödja åtgärder mot klimatbekämpning i tredjeländer, inklusive utvecklingsländer.4 Hur påverkar ETS-revideringen det totala antalet utsläppsrätter. Den totala mängden utsläppsrätter kommer att minska med 2 2 varje år Från och med 2021. Sedan 2013 har den huvudsakliga metoden för fördelning av utsläppsrätter för EU-utsläpp varit genom auktionering av medlemsstaterna. Under den nuvarande handelsperioden 2013-2020 kommer 57 av det totala antalet utsläppsrätter att auktioneras, medan de återstående utsläppsrätterna är tillgängliga gratis Fördelning Andelen utsläppsrätter som ska auktioneras kommer att förbli densamma efter 2020 Intäkterna från auktion ger medlemsstaterna finansiering som kan Användas för olika åtgärder, såsom program för förnybar energi. De kan också riktas till socialpolitiska åtgärder för att stödja en rättvis och rättvis övergång till en koldioxidsnål ekonomi för företag, deras arbetstagare och konsumenter, förutom att stödja internationella klimatåtgärder i Tredjeländer inklusive utvecklingsländer.5 Hur kommer systemet med fri fördelning att förbättras efter 2020. Om det totala antalet utsläppsrätter är begränsat och sänkt måste systemet för fri fördelning revideras för att fördela tillgängliga utsläppsrätter i de mest effektiva Och effektivt sätt De föreslagna förändringarna syftar till att minimera behovet av en korrigeringsfaktor 1 och för att säkerställa förutsägbarhet för företagen. Tilldelningen av fria utsläppsrätter kommer att inriktas på de sektorer som har störst risk att flytta sin produktion utanför EU. Den grundläggande arkitekturen kommer att förbli På plats efter 2020, medan enskilda delar kommer att förbättras i linje med det avtal som EU: s ledare träffat i O Ctober 2014.Benchmark-värdena kommer att uppdateras för att fånga tekniska framsteg inom de olika sektorerna. Nuvarande värden bestäms utifrån data från 2007-2008 och skulle inte återspegla teknikens tillstånd efter 2020.Produktionsdata - systemet blir mer flexibelt genom att bättre ta Med hänsyn till produktionen ökar eller minskar och justerar mängden gratis tilldelning i enlighet därmed. Ett specifikt antal gratis utsläpp kommer att avsättas för nya och växande anläggningar. Koldioxidläckage som för närvarande utöver 2020 kommer alla större industrisektorer att anses ha risk för koldioxidläckage. Indirekta kolkostnader 2 Medlemsstater uppmanas att använda auktionsintäkter för att tillhandahålla kompensation i enlighet med reglerna för statligt stöd.6 Hur kommer EU: s system för utsläppsrätter att stödja innovationer med låga koldioxidutsläpp. En innovationsfond kommer att inrättas för att stödja förstklassig Investeringar i förnybar energi, kolavskiljning och lagring CCS och lågkolhydratinnovation i energiintensiv industri. Några 400 miljoner kvoter som utgör upp Till cirka 10 miljarder euro när den säljs kommer att reserveras från 2021 och framåt för detta ändamål Dessutom kommer ytterligare 50 miljoner av de odelade utsläppsrätterna 3 från 2013-2020 att avsättas för att möjliggöra för innovationsfonden att börja före 2021 och omfatta projekt för att stödja Genombrottsteknologi inom industrin 4. Innovationsfonden bygger på framgången med det befintliga finansieringsprogrammet för att stödja koldioxidutsläpp genom att använda intäkterna från 300 miljoner kvoter under 2013-2020 den så kallade NER 300.7 Vad är målen för moderniseringsfonden. Syftet med moderniseringsfonden är att stödja låginkomstmedlemsstaterna för att möta de höga investeringsbehov som rör energieffektivitet och modernisering av sina energisystem. Mellan 2021 och 2030 kommer 2 av utsläppsrätterna, totalt 310 miljoner utsläppsrätter, att vara Avsatt för att upprätta fonden Alla medlemsstater kommer att bidra till fonden, vilket kommer att gynna 10 medlemsstater med en BNP per capita på mindre än 60 av EU: s ave Raseri 2013 De länder som är berättigade till stöd är Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Estland, Ungern, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien och Slovakien. ETS-direktivet bör inrätta en styrstruktur för moderniseringsfonden som involverar medlemsstaterna, Europeiska Investeringsbanken och kommissionen.8 Hur påverkar EU: s ETS-revision marknaden Stabilitetsreserven. Den nyligen ingående överenskommelsen om marknadsstabilitetsreserv MSR möjliggör att odelade utsläppsrätter överförs till MSR 2020. Enligt denna regel uppskattar analytiker att cirka 550 till 700 miljoner utsläppsrätter kan överföras till MSR 2020. Efter en begäran från parlamentet och rådet om att överväga användningen av odelade utsläppsrätter efter 2020 föreslår kommissionen att 250 miljoner outnyttjade utsläppsrätter ska användas från och med 2013-2020 för att skapa en reserv för nya och växande Installationer.9 Hölls ett offentligt samråd om detta förslag. Medlemsstater, branschrepresentanter, icke-statliga organisationer, forskning och akademiska inst Fackföreningar och medborgare deltog i olika stadier i utvecklingen av detta förslag. Omfattande samråd med berörda parter genomfördes 2014 om olika tekniska aspekter av EU: s system för utsläppsrätter. Kommissionen mottog mer än 500 bidrag som har beaktats vid utarbetandet av detta förslag. Följande av dessa samråd och analysen av EU: s klimatpolitiska mål före 2030 genomförde kommissionen en konsekvensbedömning av EU: s ETS-revision, som även publiceras i dag, dokumentationen. Lagförslaget har överlämnats till Europaparlamentet och rådet för antagande Såväl som Ekonomiska och sociala kommittén och Regionkommittén för yttrande Kommissionen kommer att arbeta med dessa institutioner för att se denna lagstiftning genom medborgare och intressenter kan ge sina synpunkter på detta förslag under de kommande åtta veckorna. Dessa kommer att matas in i Lagstiftningsdebatten och presenteras för Europaparlamentet och rådet. För furt Hennes detaljer hänvisas till de ytterligare frågorna på GD Climas webbplats. Se även infografiska i bilagan till det här faktabladet. 1 Korrigeringsfaktorns sektorsövergripande faktor minskar den fria fördelningen inom alla sektorer om kravet på fria utsläppsrätter är högre än det tillgängliga beloppet. 2 Indirekta kolkostnader uppstår främst för elintensiva industrier på grund av att koldioxidkostnader överförs till dem i elpriset. 3 Odelade utsläppsrätter är de som ursprungligen öronmärkts för kostnadsfri tilldelning men tilldelades inte på grund av nedläggningar av företag eller produktionsminskningar. 4 Exempelvis kolavskiljning och användning demonstrationsprojekt. EU: s utsläppshandelssystem EU ETS. EU: s emissionshandelssystem EU ETS är en hörnsten i EU: s politik för att bekämpa klimatförändringar och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Är världens första stora kolmarknad och är fortfarande den största. Operates i 31 länder alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11 ​​000 tunga energianvändande anläggningar kraftverk industrianläggningar och flygbolag som verkar mellan dessa länder . Täcker cirka 45 av EU: s utsläpp av växthusgaser. Ett keps - och handelssystem. EU: s europeiska system för handel med utsläppsrätter arbetar enligt principen om keps och handel. Ett keps fastställs på det totala beloppet för vissa växthusgaser som kan släppas ut av anläggningar som omfattas av System Kepsen sänks med tiden så att totala utsläppen faller. Med huven får företagen eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan Köpa även begränsade mängder internationella krediter från emissionsbesparande projekt runt om i världen Gränsen på det totala antalet utsläppsrätter som är tillgängligt garanterar att de har ett värde. Efter varje år måste ett företag överge tillräckliga utsläpp för att täcka alla sina utsläpp, annars är det tunga böter Infört Om ett företag minskar sina utsläpp kan det hålla reservtilläggen för att täcka sina framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som saknar utsläppsrätter. Leverans ger flexibilitet som säkerställer att utsläppen skärs, där det kostar minst att göra det Ett robust kol Pris främjar också investeringar i rena, låga koldioxidutsläpp. Viktiga funktioner i fas 3 2013-2020. EU: s ETS ligger nu i sin tredje fas, väsentligt annorlunda än fas 1 och 2. De viktigaste förändringarna är en enda EU-omfattande lock Om utsläpp gäller i stället för det tidigare systemet med nationella caps. Auctioning är standardmetoden för fördelning av utsläppsrätter istället för gratis tilldelning och harmoniserade fördelningsregler gäller för allowan Ces lämnas fortfarande bort gratis. Mer sektorer och gaser ingår.300 miljoner utsläppsrätter avsatta i New Entrants Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energiteknik och kolavskiljning och lagring genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet Omfattar följande sektorer och gaser med fokus på utsläpp som kan mätas, rapporteras och verifieras med hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från kraftvärme och värmeproduktion. Energiintensiva industrisektorer inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion Av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, glas, keramik, massa, papper, kartong, syror och massor av organisk kemikaliehaltig luftfart. Kväveoxid N 2 O från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyoxylsyror och glyoxalperfluorkolväten PFC från aluminiumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag inom dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast växter över en viss storlek. Vissa små installationer c En uteslutas om regeringarna inför skatte - eller andra åtgärder som kommer att minska sina utsläpp med motsvarande belopp. I luftfartssektorn gäller till och med 2016 EU-utsläppsrätter endast för flygningar mellan flygplatser inom EES-området. Att minska utsläppsminskningar. EU: s system för utsläppsrätter har visat att ett pris på kol och handel där det kan fungera. Utsläpp från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med början av fas 3 2013, se 2015-siffror. I 2020-utsläpp från sektorer som omfattas av Systemet kommer att vara 21 lägre än 2005. Utveckla koldioxidmarknaden. Inför 2005 är EU ETS världens första och största internationella emissionshandel, vilket står för drygt tre fjärdedelar av internationell handel med kol. EU: s emissionshandel är också Inspirera utvecklingen av handel med utsläppsrätter i andra länder och regioner EU syftar till att koppla EU-systemet med andra kompatibla system. Main EU ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revision av EU: s ETS för fas 3.Legislativ historia av direktiv 2003 87 EC. Work före kommissionens förslag till förslag till förslag från oktober 2001: s reaktion på behandlingen av förslaget i rådet och parlamentet inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på Reviderat EU-system för handel med utsläppsrätter december 2008. Vad är syftet med utsläppshandeln. Syftet med EU: s system för handel med utsläppsrätter är att hjälpa EU: s medlemsstater att uppnå sina åtaganden att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Företag som köper eller säljer utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan uppnås åtminstone kostnaden. EU ETS är hörnstenen i EU: s strategi för att bekämpa klimatförändringar. Det är det första internationella handelssystemet för koldioxidutsläpp i världen och har varit I drift sedan 2005 Från och med den 1 januari 2008 gäller det inte bara de 27 EU-medlemsstaterna utan även de övriga tre medlemmarna i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet nr Rway, island och liechtenstein Det täcker för närvarande över 10 000 installationer inom energi och industrisektorer som tillsammans står för nästan hälften av EU: s utsläpp av koldioxid och 40 av dess totala utsläpp av växthusgaser. En ändring av EU: s emissionshandelsdirektiv överenskommits i Juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i systemet från 2012. Hur fungerar utsläppshandeln. EU: s ETS är ett lock och handelssystem, det vill säga det täcker den övergripande utsläppsnivån, men tillåter inom denna gräns deltagarna i Systemet för att köpa och sälja utsläppsrätter som de behöver Dessa utsläpp är den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta Ett bidrag ger innehavaren rätt att avge ett ton CO 2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Capen på den totala Antal utsläppsrätter skapar knapphet på marknaden. Under den första och andra handelsperioden enligt systemet var medlemsstaterna skyldiga att utarbeta nationella handlingsplaner för nationella tilldelningar som bestämmer deras tota L nivå av utsläpp av utsläppsrätter och hur många utsläppsrätter som varje anläggning i sitt land mottar. Vid slutet av varje år måste anläggningar överlämna utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp. Företag som håller sina utsläpp under nivån på deras utsläppsrätter kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter. De står inför svårigheter i Att hålla sina utsläpp i linje med deras utsläppsrätter har valet mellan att vidta åtgärder för att minska sina egna utsläpp, såsom att investera i mer effektiv teknik eller använda mindre koldioxidintensiva energikällor eller köpa de extra utsläpp som de behöver på marknaden eller en kombination av Två sådana val kommer sannolikt att bestämmas av relativa kostnader På så sätt minskar utsläppen varhelst det är mest kostnadseffektivt att göra. Hur länge har EU ETS varit i drift. EU: s ETS lanserades den 1 januari 2005 Den första handeln Perioden löpte i tre år till slutet av 2007 och var en lärande genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden sek Handelsperioden började den 1 januari 2008 och löper i fem år fram till slutet av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med Kyotoprotokollets första åtagandeperiod, under vilken EU och andra industriländer Måste uppfylla sina mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser. För den andra handelsperioden har EU: s utsläpp av utsläpp varit begränsat till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU som helhet och medlemsstaterna individuellt levererar sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna av erfarenheten hittills. EU: s ETS har satt ett pris på kol och visat att handeln med utsläpp av växthusgaser fungerar Den första handelsperioden har framgångsrikt etablerat den fria handeln med utsläppsrätter i hela EU, sätter in det nödvändiga Infrastruktur och utvecklat en dynamisk kolmarknad Miljömässiga fördelar i den första fasen kan vara begränsade på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa M Ember-staterna och vissa sektorer som främst beror på en förlust av utsläppsprognoser innan verifierade utsläppsdata blev tillgängliga under EU: s system för utsläppsrätter. När offentliggörandet av verifierade utsläppsdata för 2005 lyfte fram denna överallokering, reagerade marknaden som förväntat genom att sänka marknaden Pris på utsläppsrätter Tillgängligheten av verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt för kommissionen att se till att kappan på nationella anslag under andra fasen fastställs till en nivå som ger upphov till reala utsläppsminskningar. Förutom att behovet av verifierade uppgifter har underlättats har erfarenheten hittills visat Att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att EU ska uppnå sina mål för utsläppsminskningar åtminstone kostnad och med minimala konkurrenssnedvridningar. Behovet av mer harmonisering är tydligast med hänsyn till hur kappan på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första Handelsperioder visar också att väldigt olika nationella metoder för att fördela utsläppsrätter till insta Dessutom är det nödvändigt med större harmonisering, förtydligande och förfining i fråga om systemets omfattning, tillgången till krediter från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s utsläppsrätter till utsläppshandel System på andra ställen och övervaknings-, verifierings - och rapporteringskraven. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU-systemet för utsläppsrätter och från och med då kommer de att tillämpas. De överenskomna konstruktionsförändringarna kommer att gälla från och med den tredje handelsperioden, dvs. januari 2013 Under det att förberedande arbetet kommer att inledas Omedelbart kommer de gällande reglerna inte att ändras till januari 2013 för att säkerställa att stabiliteten i regelverket upprätthålls. EU: s system för handel med utsläppsrätter under tredje perioden kommer att vara ett effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Ökad effektivitet uppnås med en längre handelsperiod 8 År i stället för 5 år, en robust och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en väsentlig ökning I auktionsvolymen från mindre än 4 i fas 2 till mer än hälften i fas 3.Mer harmonisering har avtalats på många områden, inklusive med avseende på cap-setting ett EU-täckande lock i stället för nationella kapslar i fas 1 Och 2 och reglerna för övergångsfri tilldelning. Systemets rättvisa har väsentligt ökats genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införandet av en omfördelningsmekanism som ger nya medlemsstater rätt att auktionera fler utsläppsrätter. Hur jämför den slutliga texten med det ursprungliga kommissionens förslag. De klimat - och energimål som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och den övergripande arkitekturen i kommissionens förslag om EU: s utsläppsrätter är fortfarande intakt. Det vill säga att det kommer att bli Ett EU-täckande lock på antalet utsläppsrätter och detta lock kommer att minska årligen längs en linjär trendlinje som kommer att fortsätta efter slutet av den tredje handelsperioden 2013-2020 Huvudskillnaden jämfört med förslaget är att auktionering av utsläppsrätter kommer att infasas långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionens förslag. Sammanfattningsvis är de viktigaste förändringarna i förslaget som Följande medlemsstater tillåts ett frivilligt och tillfälligt undantag från regeln att inga utsläppsrätter ska tilldelas kostnadsfritt till elproducenter från och med 2013. Denna möjlighet att göra undantag är tillgänglig för medlemsstater som uppfyller vissa villkor för deras sammankoppling Elnätet, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion och BNP-capita i förhållande till genomsnittet för EU-27 Dessutom kan antalet gratis utsläppsrätter som en medlemsstat kan tilldela kraftverk begränsas till 70 koldioxidutsläpp av Relevanta anläggningar i fas 1 och sänks under åren därefter Dessutom kan gratis tilldelning i fas 3 endast ges till kraftverk som är verksamma eller under c Uppbyggnad senast slutet av 2008 Se svar på fråga 15 nedan. Det kommer att finnas mer detaljer i direktivet om kriterier som ska användas för att bestämma sektorer eller delsektorer som anses vara utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage och ett tidigare datum Av offentliggörandet av kommissionens lista över sådana sektorer 31 december 2009 Dessutom kommer anläggningar i alla exponerade industrier att omfattas av en översyn när ett tillfredsställande internationellt avtal uppnås, och får 100 gratis ersättningar i den utsträckning de använder den mest effektiva tekniken. Den fria fördelningen till Industrin är begränsad till andelen utsläpp av dessa industrier i de totala utsläppen 2005-2007. Det totala antalet utsläppsrätter som tilldelas gratis till anläggningar inom industrisektorer kommer att minska årligen i linje med minskningen av utsläppstaket. Medlemsstaterna kan också kompensera vissa installationer För CO 2 - kostnader vidarebefordras i elpriserna om CO 2 - kostnaderna annars skulle kunna utsätta dem för risken för koldioxidläckage Kommissionen har förbundit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd i detta avseende. Se svar på fråga 15 nedan. Nivån på auktionering av utsläppsrätter för icke exponerad industri kommer att öka på linjärt sätt som föreslagits av kommissionen, utan snarare Än att nå 100 år 2020 kommer det att nå 70 för att nå 100 år 2027. Enligt kommissionens förslag kommer 10 av utsläppsrätterna för auktionering att omfördelas från medlemsstater med hög inkomst per capita till dem med låg per capita Inkomst för att stärka den ekonomiska kapaciteten hos den senare att investera i klimatvänlig teknik En bestämmelse har lagts till för en annan omfördelningsmekanism med 2 av auktionerade utsläppsrätter för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 i växthus Gasutsläpp jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Andelen av auktionsintäkter som medlemsstaterna rekommenderas till use to fight and adapt to climate change mainly within the EU, but also in developing countries, is raised from 20 to 50.The text provides for a top-up to the proposed permitted level of use of JI CDM credits in the 20 scenario for existing operators that received the lowest budgets to import and use such credits in relation to allocations and access to credits in the period 2008-2012 New sectors, new entrants in the periods 2013-2020 and 2008-2012 will also be able to use credits The total amount of credits that may be used will, however, not exceed 50 of the reduction between 2008 and 2020 Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement, the Commission could allow additional access to CERs and ERUs for operators in the Community scheme See reply to question 20 below. The proceeds from auctioning 300 million allowances from the new entrants reserve will be used to support up to 12 carbon capture and storage demonstration projects and pro jects demonstrating innovative renewable energy technologies A number of conditions are attached to this financing mechanism See reply to question 30 below. The possibility to opt-out small combustion installations provided they are subject to equivalent measures has been extended to cover all small installations irrespective of activity, the emission threshold has been raised from 10,000 to 25,000 tonnes of CO 2 per year, and the capacity threshold that combustion installations have to fulfil in addition has been raised from 25MW to 35MW With these increased thresholds, the share of covered emissions that would potentially be excluded from the emissions trading system becomes significant, and consequently a provision has been added to allow for a corresponding reduction of the EU-wide cap on allowances. Will there still be national allocation plans NAPs. No In their NAPs for the first 2005-2007 and the second 2008-2012 trading periods, Member States determined the total quantity of allow ances to be issued the cap and how these would be allocated to the installations concerned This approach has generated significant differences in allocation rules, creating an incentive for each Member State to favour its own industry, and has led to great complexity. As from the third trading period, there will be a single EU-wide cap and allowances will be allocated on the basis of harmonised rules National allocation plans will therefore not be needed any more. How will the emission cap in phase 3 be determined. The rules for calculating the EU-wide cap are as follows. From 2013, the total number of allowances will decrease annually in a linear manner The starting point of this line is the average total quantity of allowances phase 2 cap to be issued by Member States for the 2008-12 period, adjusted to reflect the broadened scope of the system from 2013 as well as any small installations that Member States have chosen to exclude The linear factor by which the annual amount shall decreas e is 1 74 in relation to the phase 2 cap. The starting point for determining the linear factor of 1 74 is the 20 overall reduction of greenhouse gases compared to 1990, which is equivalent to a 14 reduction compared to 2005 However, a larger reduction is required of the EU ETS because it is cheaper to reduce emissions in the ETS sectors The division that minimises overall reduction cost amounts to. a 21 reduction in EU ETS sector emissions compared to 2005 by 2020.a reduction of around 10 compared to 2005 for the sectors that are not covered by the EU ETS. The 21 reduction in 2020 results in an ETS cap in 2020 of a maximum of 1720 million allowances and implies an average phase 3 cap 2013 to 2020 of some 1846 million allowances and a reduction of 11 compared to the phase 2 cap. All absolute figures indicated correspond to the coverage at the start of the second trading period and therefore don t take account of aviation, which will be added in 2012, and other sectors that will be added in phase 3.The final figures for the annual emission caps in phase 3 will be determined and published by the Commission by 30 September 2010.How will the emission cap beyond phase 3 be determined. The linear factor of 1 74 used to determine the phase 3 cap will continue to apply beyond the end of the trading period in 2020 and will determine the cap for the fourth trading period 2021 to 2028 and beyond It may be revised by 2025 at the latest In fact, significant emission reductions of 60 -80 compared to 1990 will be necessary by 2050 to reach the strategic objective of limiting the global average temperature increase to not more than 2 C above pre-industrial levels. An EU-wide cap on emission allowances will be determined for each individual year Will this reduce flexibility for the installations concerned. No, flexibility for installations will not be reduced at all In any year, the allowances to be auctioned and distributed have to be issued by the competent authorities by 28 February The last date for operators to surrender allowances is 30 April of the year following the year in which the emissions took place So operators receive allowances for the current year before they have to surrender allowances to cover their emissions for the previous year Allowances remain valid throughout the trading period and any surplus allowances can now be banked for use in subsequent trading periods In this respect nothing will change. The system will remain based on trading periods, but the third trading period will last eight years, from 2013 to 2020, as opposed to five years for the second phase from 2008 to 2012.For the second trading period Member States generally decided to allocate equal total quantities of allowances for each year The linear decrease each year from 2013 will correspond better to expected emissions trends over the period. What are the tentative annual ETS cap figures for the period 2013 to 2020.The tentative annual cap figures are as follows. These figures are base d on the scope of the ETS as applicable in phase 2 2008 to 2012 , and the Commission s decisions on the national allocation plans for phase 2, amounting to 2083 million tonnes These figures will be adjusted for several reasons Firstly, adjustment will be made to take into account the extensions of the scope in phase 2, provided that Member States substantiate and verify their emissions accruing from these extensions Secondly, adjustment will be made with respect to further extensions of the scope of the ETS in the third trading period Thirdly, any opt-out of small installations will lead to a corresponding reduction of the cap Fourthly, the figures do not take account of the inclusion of aviation, nor of emissions from Norway, Iceland and Liechtenstein. Will allowances still be allocated for free. Yes Industrial installations will receive transitional free allocation And in those Member States that are eligible for the optional derogation, power plants may, if the Member State so decides , also receive free allowances It is estimated that at least half of the available allowances as of 2013 will be auctioned. While the great majority of allowances has been allocated free of charge to installations in the first and second trading periods, the Commission proposed that auctioning of allowances should become the basic principle for allocation This is because auctioning best ensures the efficiency, transparency and simplicity of the system and creates the greatest incentive for investments in a low-carbon economy It best complies with the polluter pays principle and avoids giving windfall profits to certain sectors that have passed on the notional cost of allowances to their customers despite receiving them for free. How will allowances be handed out for free. By 31 December 2010, the Commission will adopt EU-wide rules, which will be developed under a committee procedure Comitology These rules will fully harmonise allocations and thus all firms across the EU with the same or similar activities will be subject to the same rules The rules will ensure as far as possible that the allocation promotes carbon-efficient technologies The adopted rules provide that to the extent feasible, allocations are to be based on so-called benchmarks, e g a number of allowances per quantity of historical output Such rules reward operators that have taken early action to reduce greenhouse gases, better reflect the polluter pays principle and give stronger incentives to reduce emissions, as allocations would no longer depend on historical emissions All allocations are to be determined before the start of the third trading period and no ex-post adjustments will be allowed. Which installations will receive free allocations and which will not How will negative impacts on competitiveness be avoided. Taking into account their ability to pass on the increased cost of emission allowances, full auctioning is the rule from 2013 onwards for electricity generators However, Member States who fulfil certain conditions relating to their interconnectivity or their share of fossil fuels in electricity production and GDP per capita in relation to the EU-27 average, have the option to temporarily deviate from this rule with respect to existing power plants The auctioning rate in 2013 is to be at least 30 in relation to emissions in the first period and has to increase progressively to 100 no later than 2020 If the option is applied, the Member State has to undertake to invest in improving and upgrading of the infrastructure, in clean technologies and in diversification of their energy mix and sources of supply for an amount to the extent possible equal to the market value of the free allocation. In other sectors, allocations for free will be phased out progressively from 2013, with Member States agreeing to start at 20 auctioning in 2013, increasing to 70 auctioning in 2020 with a view to reaching 100 in 2027 However, an exception will be made for installations in sectors that ar e found to be exposed to a significant risk of carbon leakage This risk could occur if the EU ETS increased production costs so much that companies decided to relocate production to areas outside the EU that are not subject to comparable emission constraints The Commission will determine the sectors concerned by 31 December 2009 To do this, the Commission will assess inter alia whether the direct and indirect additional production costs induced by the implementation of the ETS Directive as a proportion of gross value added exceed 5 and whether the total value of its exports and imports divided by the total value of its turnover and imports exceeds 10 If the result for either of these criteria exceeds 30 , the sector would also be considered to be exposed to a significant risk of carbon leakage Installations in these sectors would receive 100 of their share in the annually declining total quantity of allowances for free The share of these industries emissions is determined in relation t o total ETS emissions in 2005 to 2007.CO 2 costs passed on in electricity prices could also expose certain installations to the risk of carbon leakage In order to avoid such risk, Member States may grant a compensation with respect to such costs In the absence of an international agreement on climate change, the Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect. Under an international agreement which ensures that competitors in other parts of the world bear a comparable cost, the risk of carbon leakage may well be negligible Therefore, by 30 June 2010, the Commission will carry out an in-depth assessment of the situation of energy-intensive industry and the risk of carbon leakage, in the light of the outcome of the international negotiations and also taking into account any binding sectoral agreements that may have been concluded The report will be accompanied by any proposals considered appropriate These could potenti ally include maintaining or adjusting the proportion of allowances received free of charge to industrial installations that are particularly exposed to global competition or including importers of the products concerned in the ETS. Who will organise the auctions and how will they be carried out. Member States will be responsible for ensuring that the allowances given to them are auctioned Each Member State has to decide whether it wants to develop its own auctioning infrastructure and platform or whether it wants to cooperate with other Member States to develop regional or EU-wide solutions The distribution of the auctioning rights to Member States is largely based on emissions in phase 1 of the EU ETS, but a part of the rights will be redistributed from richer Member States to poorer ones to take account of the lower GDP per head and higher prospects for growth and emissions among the latter It is still the case that 10 of the rights to auction allowances will be redistributed from Memb er States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies However, a provision has been added for another redistributive mechanism of 2 to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20 in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol Nine Member States benefit from this provision. Any auctioning must respect the rules of the internal market and must therefore be open to any potential buyer under non-discriminatory conditions By 30 June 2010, the Commission will adopt a Regulation through the comitology procedure that will provide the appropriate rules and conditions for ensuring efficient, coordinated auctions without disturbing the allowance market. How many allowances will each Member State auction and how is this amount determined. All allowances which are not allocated free of charge will be auctioned A total of 88 of allowances to be auctioned by each Member State is distributed on the basis of the Member State s share of historic emissions under the EU ETS For purposes of solidarity and growth, 12 of the total quantity is distributed in a way that takes into account GDP per capita and the achievements under the Kyoto-Protocol. Which sectors and gases are covered as of 2013.The ETS covers installations performing specified activities Since the start it has covered, above certain capacity thresholds, power stations and other combustion plants, oil refineries, coke ovens, iron and steel plants and factories making cement, glass, lime, bricks, ceramics, pulp, paper and board As for greenhouse gases, it currently only covers carbon dioxide emissions, with the exception of the Netherlands, which has opted in emissions from nitrous oxide. As from 2013, the scope of the ETS will be extended to also include other sectors and greenhouse gases CO 2 emissions from petrochemicals, amm onia and aluminium will be included, as will N2O emissions from the production of nitric, adipic and glyocalic acid production and perfluorocarbons from the aluminium sector The capture, transport and geological storage of all greenhouse gas emissions will also be covered These sectors will receive allowances free of charge according to EU-wide rules, in the same way as other industrial sectors already covered. As of 2012, aviation will also be included in the EU ETS. Will small installations be excluded from the scope. A large number of installations emitting relatively low amounts of CO 2 are currently covered by the ETS and concerns have been raised over the cost-effectiveness of their inclusion As from 2013, Member States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals The installations may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed. For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the period 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 For the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from C DM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to cre dits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double - counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability o f renewable energy and temperature demand for heating and cooling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation o f emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be p ut into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allow ances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered b y the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.

No comments:

Post a Comment